דרך בגין 13 ת"א

בואו לבקר אותנו

054-3116121

חייגו עכשיו

א'-ה' 9:00-19:00

שעות פתיחה

חשיבות כוח הרצון

זוהי היכולת לשלוט בעצמך; נחישות שמאפשרת לך לעשות משהו קשה. כשאנחנו חושבים על החשיבות של כוח הרצון, אנחנו לא יכולים שלא לחשוב על הפתגם שנקדח בנו – איפה שיש רצון, יש דרך.

כוח הרצון כאיכות, משפיע כל כך חזק על מי שמחזיק בו עד שהוא/היא יכולים למתוח את גבולות היכולת בכל מידה כדי להשיג את המטרה שנקבעה.

מה זה כוח רצון?

לא מזמן קראתי כתבה שהובאה כפרק מלא מתוך ספרו של עופר בר יהודה "ציונות על רגל וחצי". בכתבה, מוזכר סיפור ההשתלטות על מיג סורי שנפל במהלך מלחמת לבנון הראשונה. מצאתי לנכון ךהתייחס אליה משום שהיא מבטאת עדות יוצאת דופן לכוח הרצון של צוות לוחם בסיפור עלום אי שם ליד ביירות בשנת 1982. אני ממליץ מאוד לקרוא את הספר במלואו משום שיש בו עדות מרשימה ביותר, בגוף ראשון על כוחו של הרצון. אגב, כותב הספר, מר עופר בר יהודה גם מעביר הרצאות מרתקות בתחום. 

אין זה מפתיע שכוח רצון חזק, ולכן הוא המאפיין הבסיסי של אדם מצליח. מנהיגים בעלי חזון, ספורטאים ברמה עולמית, זוכי פרס אצילים, אישים עסקיים בולטים, כולם התגברו על מכשולים, התמודדו עם אכזבות והתמודדו עם קשיים מכוח כוח הרצון שלהם. ובסופו של דבר, טעם הצלחה. איך מוגדרת התכונה המדוברת הזו?

כוח רצון הוא היכולת לשלוט בעצמך: נחישות חזקה המאפשרת לך לעשות משהו קשה; שדוחף אותך לדחוף את המעטפה.

חיזוק מוקדם

בתור איכות, כוח הרצון צריך להיות מיושם וחיזוק בשנים הראשונות. קחו את הדוגמה של הגאווה החדשה של הודו, סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. סבתו בת ה-92 נזכרת בראיון באהבתו העמוקה של סונדאר לקריקט במהלך ימי הלימודים. עם זאת, החלום שלו היה להצליח בלימודים ולהצליח בחיים. לפיכך, הוא יכול לגבור על אהבתו למשחק ולהתרכז בלימודים, ובסופו של דבר להיכנס ל-IIT.

נדרש כוח רצון עצום כדי לשבור הרגל לא בריא. מכאן שהרבה החלטה לשנה חדשה/יום הולדת להפסיק לעשן, להימנע משינה מאוחרת, ולוותר על ג'אנק פוד, עצרו רק ברצונות. נדרש כוח רצון כדי להפוך אותם למציאות. באופן דומה, כושר גופני עם פעילות גופנית סדירה או פיתוח הרגלים פיננסיים נבונים באמצעות חיסכון הם דוגמאות לכוח רצון ושליטה עצמית מתמשכת.

אינספור השעות שבילה באימון נטו בבקרים קרים בעוד אחרים ישנו, עטוף בשמיכות חמות, הביאו לכך שסאצ'ין טנדלקר התגלה כשחקן הקריקט הגדול ביותר של המאה הזו. אין זה פלא אם כן, שהוא נקרא 'אלוהי הקריקט'.

בספרו רב המכר "Outliers", הסופר הפופולרי מלקום גלדוול מזכיר שוב ושוב את "כלל 10,000 השעות". הוא טוען שהמפתח להשגת מומחיות ברמה עולמית בכל מיומנות הוא, במידה רבה, עניין של תרגול בדרך הנכונה – למשך מינימום של כ-10,000 שעות. יש הרבה ויכוחים בחוגים אקדמיים על הכלל הזה ועליהם להגיע למסקנה. המפתח עבורנו הוא שתרגול מתמשך לאורך תקופה ארוכה הוא מסלול מובטח להשגת שליטה.

ניסוי מרשמלו

שום דיון על שליטה עצמית/כוח רצון אינו שלם מבלי להזכיר את ניסוי המרשמלו המפורסם. ניסוי המרשמלו היה סדרה של מחקרים על סיפוקים מושהים בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70, בראשות פרופסור וולטר מישל מאוניברסיטת סטנפורד. במחקרים אלו, הוצעה לילד לבחור בין תגמול קטן אחד שניתן מיד לבין שני תגמולים קטנים אם הילד המתין תקופה קצרה (כ-15 דקות), שבמהלכן הבוחן יצא מהחדר וחזר. הפרס לפעמים היה מרשמלו. מכיוון שמדובר במחקר אורך, החוקרים ערכו מספר מעקבים לאורך תקופה ומצאו שילדים שחיכו זמן רב יותר למרשמלו, נטו לקבל תוצאות חיים טובות יותר כפי שנמדדו על ידי ציוני SAT בהישגים לימודיים או חוסן פיננסי ועצמאות. כמו גם בריאות טובה יותר כפי שנמדדת על ידי בדיקות רפואיות סטנדרטיות. מימוש קטן של כוח רצון לעמוד בפיתוי לטווח קצר ובמקום זאת, להשיג מטרה גדולה יותר של תגמול לטווח ארוך, יש השפעה מרחיקת לכת.

כוח הרצון, שפותח על ידי תרגול, דומה לאימון משקולות. אתה מתחיל בביצוע משקולות קטנות ומתקדם בהדרגה לביצוע תרגילים קפדניים. כמו שאומרים, רומא לא נבנתה ביום אחד.

מגרש אימונים מושלם

בית ספר לעסקים הוא מגרש אימונים מצוין לפיתוח מיומנות זו. חינוך ברמת תואר שני במעקב צמוד ומפוקח על ידי אנשי חינוך והורים. אבל ברמת MBA, זה בעיקר בניהול עצמי. אין גישה מחייבת ומצפים מהתלמידים לעשות את הבחירות שלהם ולהשלכות. בתרחיש זה, כוח רצון חזק ושליטה עצמית חשובים ביותר להצלחה. חשוב לזכור את התבוננותה המפורסמת של אלינור רוזוולט: "החופש דורש דרישה עצומה מכל בן אנוש. עם החופש באה אחריות. עבור מי שלא מוכן להתבגר, מי שלא רוצה לשאת את משקלו, זה סיכוי מפחיד".

נחישות מול עקשנות

בעוד שאנו טוענים שצריך להחזיק בכוח הרצון לעקוף מאבקים ולהצליח, אנחנו צריכים גם להפעיל שיקול דעת לשנות מסלול אם צריך, ולא ללכת בדרך העיקשת שנבחרה במאמץ של "לא לוותר". כוח רצון, במילים אחרות, נחישות, לא יכול להתבלבל עם עקשנות. למרות כמה שעות של אימון ולוחות לימוד ארוכים, אם תלמיד לא הלך טוב, למשל, במתמטיקה, זה לא מפגין חוסר כוח רצון אלא רק שאין לו אינטליגנציה מספרית. ככל הנראה יש לו סוג אחר של אינטליגנציה כמו לשונית, קינסטית או מרחבית. טוב לזהות תחומי עניין וגם חוזקות, לפני שיוצאים לדרך להצלחה.

כשאנחנו מדברים על כוח רצון, זה מהטמה גנדי שעולה לנו בראש. הוא אמר, "כוח לא מגיע מיכולת פיזית. זה נובע מרצון בלתי נלווה". למי שהעלה את הדחיינות לרמה של אמנות, הגיע הזמן להפעיל כוח רצון כדי להפוך את הנחישות לעניין של הרגל.

בהצלחה!